El sector ‘start-up’ espanyol augmenta el creixement i les vendes online, però redueix rendibilitat i activitat internacional

04/08/2022

  • Així es desprèn de la tercera edició de l’estudi “Anàlisi d’una nova generació d’start-ups a Espanya i Portugal” elaborat per CaixaBank, a través de DayOne, i que compta amb la col·laboració de l’escola de direcció d’empreses IESE.
  • Els sectors ‘healthcare’, alimentari i d’impacte social concentren el nombre més gran d’empreses innovadores, mentre que les més rendibles són les especialitzades en aeronàutica, ‘fitness’ i benestar i entreteniment.
  • Les start-ups de la mostra aconsegueixen mobilitzar 245 milions d’euros en rondes de finançament, tot i que fons propis, aportacions d’amics i familiars i ‘business angels’ es mantenen com a fonts principals, per davant del ‘venture capital’.
  • Les ‘start-ups’ incrementen les seves plantilles, amb 7 empleats de mitjana i un total de 4.404 llocs de treball generats en tot el sector, sumant Espanya i Portugal.

El 2021 ha estat un any d’evolució i maduració per a les start-ups espanyoles, amb creixements destacats en volum i activitat i un augment del finançament rebut, malgrat les incerteses dels mercats. Aquesta és una de les conclusions que es desprèn de la tercera edició de l’estudi “Anàlisi d’una nova generació de start-ups a Espanya i Portugal”, impulsat per CaixaBank, a través de DayOne, amb la col·laboració del Centre d’Iniciativa Emprenedora d‘IESE Business School.

L’estudi analitza l’evolució experimentada durant el darrer any per 763 companyies innovadores d’Espanya i Portugal (el 87%, espanyoles), totes elles participants en els Premis EmprènXXI, convocatòria de referència per als emprenedors coorganitzada per CaixaBank i el Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, a través d’ENISA. La iniciativa ha arribat enguany a la seva 15ª edició.

La documentació aportada per participar en els Premis EmprènXXI facilita una visió profunda de l’evolució registrada durant els últims exercicis i les perspectives de futur a curt i mig termini d’una mostra àmplia i representativa d’start-ups de recent creació, constituïdes a partir de l’any 2018.

Radiografia del sector start-up a Espanya

Segons els autors de l’estudi, els indicadors analitzats mostren “un creixement destacat d’aquestes empreses, una confiança més gran per part dels inversors cap a elles i una elevada maduresa d’aquest ecosistema”, la qual cosa cobra més valor atès el context econòmic.

El creixement mitjà estimat per a les start-up espanyoles que han format part dels Premis EmprènXXI l’any 2021 és superior als resultats dels estudis anteriors. El 50% de les start-ups creixen l’any 2021 per sobre del 25% i la mitjana total mostra que gairebé dupliquen la seva facturació (99%). Amb tot, s’ha reduït la rendibilitat: el percentatge d’empreses amb EBITDA positiu descendeix al 61%, un 16% per sota de l’any anterior.

Els sectors healthcare (9%), alimentari i begudes (6%), impacte social (6%) i energia (6%) són els preferits per emprendre i els que registren més concentració d’start-ups. Malgrat tot, els sectors que es preveu que siguin més rendibles són l’aeroespacial (el 80% de les empreses d’aquest camp tenen EBITDA positiu), fitness i benestar (67%) i entreteniment (67%).

El 76% de les empreses tenen el seu avantatge competitiu basat en un producte superior a la competència, amb solucions basades majoritàriament en software i plataformes (15%), data analytics (12%) i intel·ligència artificial (8%). Així mateix, gairebé un terç de les companyies analitzades (28%) disposa d’un producte completament desenvolupat, així com d’una base sòlida i diversificada de clients (22%).

Respecte a model de negoci, el 43% tria el pagament per subscripció per monetitzar la innovació, mentre que el 58% opten pel B2B (business to business) i un tipus d’activitat orientada al mercat professional.

Creix la mitjana de finançament per empresa

La majoria dels emprenedors participants en l’estudi (65%) afirmen que tenen com a repte principal obtenir finançament. L’informe assenyala que el volum de finançament total rebut per les companyies analitzades des de la seva creació (incloent els exercicis dels anys 2019, 2020 i 2021) aconsegueix els 270 milions d’euros, dels quals 245 milions corresponen a empreses espanyoles.

Durant el període 2020-2021, les diverses rondes de finançament han aconseguit aixecar un total de 109 milions d’euros (al voltant de 80 milions a Espanya). Es redueix lleugerament la quantitat total respecte a l’any anterior, però s’incrementa respecte a anys anteriors l’import de finançament mitjà aconseguit per companyia, que ha passat de 363.000 euros de mitjana en l’estudi del 2020 a 422.000 euros a l’any 2021, un 16% més.

El finançament continua procedint majoritàriament de fons propis (55%), amb una lleu disminució respecte a l’edició anterior (59% en 2020). Li segueixen com a fonts de finançament principals les aportacions de familiars i amics (13%), la participació de Business Angels (12%) i inversors de capital de risc (9%).

Així mateix, les start-ups analitzades han aixecat 33 milions d’euros en finançament públic, 30 milions d’euros en subvencions i premis i 27 milions d’euros finançament bancari.

Distribució territorial

Per territoris, Catalunya (18%) i Madrid (15%) són els territoris amb més representació d’empreses, seguits de Comunitat Valenciana (9%) i Andalusia (8%), una distribució molt similar a la d’edicions anteriors de l’estudi. Catalunya i Madrid són considerats com hubs d’excel·lència a nivell internacional, però cal destacar també la important ràtio de qualitat, extret de la comparació entre la quantitat total d’empreses analitzades i el nombre de les millor avaluades el 2021, d’Astúries i País Basc.

Respecte a obtenció de finançament, les mitjanes més elevades per companyia es donen a Catalunya (685.000 euros aixecats de mitjana per empresa), Navarra (653.000 euros), Madrid (611.000) i Galícia (586.000).

Per sectors, Catalunya destaca en empreses dedicades al healthcare, l’alimentació, l’impacte social i l’educació, mentre que Madrid és el territori que més empreses registra especialitzades en marketplace i en serveis financers. Per part seva, la Comunitat Valenciana destaca per ser la regió amb més start-ups del sector de l’energia i el País Basc concentra el més gran nucli d’emprenedors de salut. Andalusia és líder en turisme i, de forma compartida amb Extremadura, en agricultura.
Equips qualificats i experts

D’altra banda, l’any 2021, s’estima que el sector start-up analitzat suposa un total de 4.404 llocs de treball sumant Espanya i Portugal, amb un augment de la mitjana d’empleats respecte al 2020 en passar de 6,26 a 7. Els equips no només creixen en termes numèrics, sinó també en experiència, com correspon a un ecosistema que guanya en maduresa, amb fundadors que basen les seves decisions en un recorregut d’experiències prèvies.

El 44% dels fundadors té més d’11 anys d’experiència i el 46% ja ha llançat tres o més empreses. A més, respecte a edicions anteriors, es manté un nivell elevat en la qualitat de l’educació dels equips fundadors: el 87% dels fundadors tenen un grau universitari o superior (màster o grau superior) i els que tenen un doctorat representen un 11%.

Edició rere edició, l’emprenedoria femenina continua sent un repte i els equips fundadors es mantenen poc diversos. Només el 14% de les companyies de la mostra tenen majoria de dones entre els fundadors i les emprenedores es concentren en els sectors relacionats amb impacte social (11%) i marketplace (11% també). D’altra banda, el percentatge de dones entre els fundadors disminueix lleument respecte a l’edició anterior, del 27% al 26%.

Descens de la internacionalització, però augment del canal online

Comparat amb edicions anteriors, l’anàlisi presenta noves tendències respecte al destí de les vendes, amb un descens de l’activitat internacional, afectada per la pandèmia. D’aquesta manera, baixa en 200 punts bàsics el percentatge d’start-ups que tenen negoci internacional (42%, enfront del 44% de l’edició 2021), la qual cosa respon a les dificultats amb les quals les empreses s’han trobat per al comerç transcontinental.

Això no obstant, aquestes companyies han sabut trobar alternatives a través del canal en línia: el percentatge de les start-ups que realitzen vendes internacionals únicament a través d’Internet puja al 37%.

Europa es revela com el mercat més rellevant per al 80% de les empreses analitzades, gairebé duplicant percentatges respecte a l’edició anterior, seguida d’Amèrica Llatina (41%) i el mercat nord americà dels Estats Units i el Canadà (32%).

Premis EmprènXXI; 15 anys  de trajectòria, guardons de referència

CaixaBank, a través de DayOne, impulsa els Premis EmprènXXI per premiar les empreses més innovadores i amb més potencial de creixement d’Espanya i Portugal, que enguany ha arribat a la seva 15ª edició. Al llarg d’aquests anys reconeixent les millors start-ups, s’han convertit en uns guardons de referència en l’ecosistema emprenedor de la Península Ibèrica.

Des de la seva creació l’any 2007, el programa ha invertit 6,7 milions d’euros en premis en metàl·lic i accions d’acompanyament, que han beneficiat a més de 430 empreses. Al llarg de la seva història, hi han participat més de 8.900 start-ups i més de 3.300 professionals han estat involucrats en comitès i jurats. Aquestes xifres avalen aquests premis, coatorgats al costat del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, a través d’ENISA, com uns guardons consolidats en el territori i permeten obtenir una mostra rellevant de les start-ups espanyoles i portugueses en els seus primers anys de llançament.

Sobre CaixaBank DayOne

DayOne és la divisió de CaixaBank especialitzada en serveis financers creats per acompanyar a start-ups i scale-ups en totes les seves fases, des de la seva etapa de creixement i cerca de finançament, fins a la seva consolidació. A més, també disposa d’una línia de serveis dirigida a inversors interessats a destinar fons a empreses innovadores en les seves fases inicials.

D’aquesta manera, CaixaBank potencia la seva estratègia d’oferir un model de banca especialitzada per segments, totalment ajustada a les necessitats de cada perfil de client. Des de DayOne s’acompanya tant a empreses joves innovadores que es troben en els seus primers anys d’activitat com a aquelles que, gràcies a la tecnologia, tenen un ràpid desenvolupament. Actualment, DayOne compta amb espais físics a Barcelona, Madrid, València, Saragossa, Bilbao i Màlaga.

Sobre l’IESE

L’IESE és l’escola de direcció d’empreses de la Universitat de Navarra. Amb campus a Barcelona, Madrid, Munic, Nova York i Sâo Paulo, a l’IESE, la mentalitat emprenedora està arrelada en tots els programes i activitats preparant a tots els seus alumnes per emprendre en empreses independents, emprendre via adquisició o per innovar dins de les empreses.

De fet, segons un informe elaborat pel Entrepreneurship and Innovation Center de l‘IESE (EIC), les empreses fundades per antics alumnes han creat, en els últims 20 anys, més de 70.000 llocs de treball a tot el món i han recaptat uns 3.600 milions de dòlars en capital, gràcies a l’ecosistema emprenedor de l’escola.
 

Partners Grup CaixaBank
Imagin Agrobank CaixaBank Banca Privada CaixaBank Negocios CaixaBank Empresas CaixaBank Séniors MicroBank CaixaBank Dualiza Payments and Consumer VidaCaixa CaixaBank TECH
Organitzadors territorials / Col·laboradors

PREMIS EMPRÈNXXI | Caixa Emprendedor XXI